Veel mensen met een overactieve blaas letten altijd op of er wel een wc in de buurt is
A A A

Behandeling

De klachten die bij een overactieve blaas horen zijn goed te behandelen. Uw arts kan daartoe kiezen uit een aantal verschillende behandelingen of een combinatie daarvan. Al snel na de start van de behandeling zal uw blaas weer meer en langer urine kunnen bewaren, u zal minder vaak naar de wc hoeven en uw klachten zullen afnemen. Het leven zal dan al gauw een stuk leuker zijn!

Blaastraining Bekkenbodem- oefeningen Medicijnen Operatie Wat u zelf kunt doen

Blaastraining
Met een blaastraining leert u om niet meteen naar de wc te gaan wanneer u aandrang voelt. U probeert steeds iets langer te wachten voordat u gaat plassen. Net zo lang tot er 3 tot 4 uur zit tussen de toiletgangen.
Op deze manier went uw blaas eraan om steeds voller te worden. Uiteindelijk wordt u weer baas over uw blaas.

Een hulpmiddel bij deze blaastraining is het plasdagboek. Hierin schrijft u onder andere op wanneer u naar de wc gaat. En ook wanneer u wat urine verliest.
Klik hier voor een voorbeeld van een plasdagboek.

Een paar tips die handig zijn bij de blaastraining:

  • Ga niet meteen naar de wc als u moet plassen. Stel een toiletrooster op en probeer u daaraan te houden. Rek de intervallen steeds een beetje verder op. Dus bijvoorbeeld van elk uur een toiletgang naar 1½ uur, naar 2 uur, naar 2½ uur enzovoort. Net zo lang tot er 3 tot 4 uur zit tussen de keren dat u gaat plassen.
  • Doe bij gevoel van aandrang wat extra bekkenbodemoefeningen. Klik hier voor voorbeelden daarvan. U kunt ook proberen aan iets anders te denken. Leidt uw gedachten af door een boek te lezen, televisie te kijken of een spelletje te doen. 
  • Nog wat onzeker? Train het ophouden van uw plas dan op de wc. Zo ontspant u makkelijker, waardoor de aandrang langer uitblijft. Gaat het toch een keer mis, dan is er niets aan de hand. 
  • Probeer uw vaste toiletroutine te doorbreken. Ga bijvoorbeeld niet direct naar de wc als u thuiskomt. En probeer ook niet meer 'voor de zekerheid' naar de wc te gaan, terwijl u geen aandrang voelt. 

Wanneer u uw plas langer ophoudt, traint u uw blaas om meer capaciteit te kweken. Wacht daarom zo lang als u kunt, maar zorg dat u zich veilig blijft voelen. Voorkom ongelukjes, om uw onzekerheid de baas te blijven. De fysiotherapeut kan helpen met blaastraining of bekkenbodemoefeningen .